Etohum – Özyeğin Üniversitesi işbirliği ile gerçekleştirilen Etohum Yaz Kampı’nın katılımcıları olarak üç ay boyunca belirli aralıklarla bizleri buluşturacak olan programın ilk toplantısı dündü. Gün boyu süren toplantıda günün eğitimcisi, ODTÜ Makina mühendisliğinden birincilikle mezun olan, aynı zamanda kendisi de bir yatırımcı olan, Dr. Haluk Elçi idi. Toplantı aynı zamanda Etohum’dan canlı yayınlandı. Toplantıda genel olarak girişimci-yatırımcı buluşmasında finansa ve iş planına değinildi.
Dr. Haluk Elçi özellikle Türkiye’deki girişimcilerin iş planı konusundaki eksikliklerine değindi. İşte toplantıda aldığım notlardan bazıları:
Katma Değer
- Yatırımcının girişimciye kattıkları: Finansman desteği, tecrübe, ekipman, network vb.
- Girişimcinin yatırımcıya kattıkları: Finansal getiri, yeni bağlantılar, yeni fikir vb.
Yatırımcı-Girişimci buluşmasında Finansal Amaç: Ortaklık
Ortaklık öncesi cevaplanması gereken temel soru: “Şirketin yüzde kaçına kaç TL karşılığında ortaklık?” Girişimcilerin bu sorunun cevabı üzerine fazla düşünmediklerine dikkat çekildi. Ayrıca Türkiye’deki yatırımcıların bu konuda yurt dışındakilerden farklı olduklarını gördük. Yurt dışında ilk aşamada yapılan yatırımlar yüzde 30’u geçmezken ülkemizde bu durumun yüzde50-60’ı bulduğunu gördük. Bu durumda girişimcinin diğer aşamalarda yatırım alabilmesi için elinde bir şey kalmayacağına dikkat çekildi.
Finansal Tahmin
Kavram ve Yöntemler
- Varsayımlar: Araştırma, Arge, deneme sürümleri
- Gelir: İlgili pazar, gelir modeli
- Gider: Ölçek etkisi (economies of scale)
- Kar: Başabaş Analizi (Break Even Point) / Verimlilik
- Riskler: Tanımlama, belirleme
- Bilanço ve Nakit akımı: İşletme sermayesi, sermaye yatırımları
- Şirket Değerlemesi: İndirgenmiş nakit akımları metodu
İş Planı
Bir iş planının formatı nasıl olmalıdır?
- 80-200 saat (2-6 hafta) arasında yazılabilir.
- Toplam 40 sayfa yazılabilir.
- Başlangıç olarak 2-3 sayfa yönetici özeti
- 20-25 sayfa sözel kısım “geniş” aralıklarla yazılır
- 10-15 sayfa finansal öngörü tabloları ve diğer ekler
- İçerik ve sıralama serbesttir. Çerçeve olarak ana başlıklardan oluşmalı
- Pazar analizi
- Rekabet analizi
- Ürün ve Hizmetleri
- Organizasyon ve Yönetim
- Risk Analizi ve Çözümler
- Finansal bilgiler
Yatırımcı neye bakar?
Bunları üç ana başlıkta şöyle sıralayabiliriz:
- Girişimci
- Fikir
- Yatırım


2 Comments
Çok güzel bir yazı olmuş, ellerine sağlık Sefa.
Teşekkürler 🙂 Devamı gelecek…